W poprzednich wpisach poruszałem kilkukrotnie temat kawy świeżo palonej. Dzisiaj postaram się odpowiedzieć na pytanie: kawa świeżo palona czy leżakowana?
Jakie są różnice w poszczególnych rodzajach kaw? Czym się charakteryzują, gdzie można je kupić, ile kosztują i najważniejsze: które są lepsze?
Pojęcie kawy świeżo palonej może nie każdemu być do końca zrozumiałe i znane. Rynek kawy w Polsce wciąż się rozwija wraz z pewną kulturą jej picia. Pojawiają się coraz lepsze kawiarnie serwujące swoje specjały.
Do przygotowania dobrej kawy potrzebna jest pewna wiedza, wprawa i oczywiście materiał, którym jest odpowiedniej jakości ziarno.
Wraz ze wzrostem świadomości konsumentów, pojawiać się zaczęły coraz lepsze jakościowo kawy. Pojawiły się zatem oferty kaw świeżo palonych. Świeżość jak zawsze kojarzy nam się z jakością, tak jest i w przypadku kawy.
Kawa ziarnista świeżo palona
Odpowiedź na pytanie: kawa świeżo palona czy leżakowana wydaje się zatem prosta ? oczywiście świeża.
Kawa jest produktem, który wraz z upływem czasu traci swoje walory smakowe. Zaczynają zanikać olejki eteryczne, które chwilę po wypaleniu są najintensywniejsze. Kawy świeżo palone mają wyjątkowy aromat.
Jeżeli do tej pory nie próbowałeś / próbowałaś kawy świeżo palonej, zachęcam Cię do tego szczerze, to zmieni Twoje spojrzenie na kawę.
Zapraszam Cię oczywiście do sklepu Chełmskiej Palarni Kawy, gdzie wszystkie produkty są świeże i aromatyczne. Możesz je kupić TUTAJ.
Smak kawy świeżo palonej nie pozostawia żadnych wątpliwości. Już po kilku tygodniach od wypalenia ziarna tracą część swojego aromatu. Nie oznacza to, że nie nadają się do spożycia. Stają się po prostu zwykłą kawą leżakowaną.
Gdzie kupić kawę świeżo paloną?
Kawę świeżo paloną można kupić bezpośrednio od producenta. Oferują ją głównie lokalne palarnie, które nie trzymają swoich produktów na magazynach.
Wypalanie na zamówienie to cecha charakterystyczna każdej manufaktury kawy. Rynek kaw świeżo palonych w Polsce wciąż się rozwija. Przybywa chętnych na takie kawy, wzrasta świadomość konsumentów, pojawiają się też kolejne lokalne palarnie.
Taki stan rzeczy świadczy bardzo dobrze o rozwijającej się kulturze picia kawy w Polsce. Im więcej dobrych jakościowo produktów na rynku, tym lepiej. Zarówno dla konsumentów, jak i producentów, którzy mają szansę dotrzeć do kolejnych, nowych klientów.
Kawa ziarnista leżakowana
Po co w ogóle powstają kawy leżakowane? Wiemy już, że kawa świeżo palona jest lepsza jakościowo i chętnie wybierana przez klientów. Czy to znaczy, że kawy leżakowane znikną z rynku?
Tak się raczej nie stanie. Żeby to zrozumieć, trzeba poznać proces logistyczny, który przechodzi każde opakowanie kawy leżakowanej.
Po wyprodukowaniu i zapakowaniu, kawy magazynowane są u producenta, skąd systematycznie trafiają do centrów dystrybucyjnych, hurtowni z żywnością. Tam spędzają kolejne dni, tygodnie lub miesiące w magazynach.
Z tego miejsca są z kolei przewożone do sklepów spożywczych, gdzie ponownie czeka je magazyn, a następnie półka sklepowa. Kawa leżakowana trafia do konsumenta po kilku miesiącach od daty wyprodukowania.
Długi i skomplikowany proces dystrybucyjny uniemożliwia kawie świeżo palonej trafić na półki sklepowe w supermarketach. Dlatego kawy leżakowane zawsze będą dostępne na półkach sklepowych.
Sprzedaż kawy ziarnistej w Polsce
Rynek kawy w Polsce wciąż zdominowany jest przez kawę mieloną. Jest ona pierwszym wyborem Polaków. Widać to tak naprawdę w sklepach, gdzie większość półek zajmuje taka właśnie kawa.
Jest jednak bardzo dobra informacja dla prawdziwych kawoszy. Jak wiemy rynek kawy w Polsce wciąż się rozwija i zmienia. W 2020 roku odnotowano wzrost sprzedaży kawy ziarnistej o 28%! Przy jednoczesnym wzroście sprzedaży kawy mielonej o zaledwie 4%.
Mimo tak dużej dysproporcji, wciąż dominuje kawa mielona, ale statystyka pokazuje, że niebawem trend ma szansę się odwrócić. Wraz z nim zmieni się również proporcja kaw mielonych i ziarnistych na półkach sklepowych.
Taka sytuacja może cieszyć każdego, kto lubi dobrą kawę. Większy wybór kaw ziarnistych to większy wybór w lepszych jakościowo produktach. Pozytywne zmiany na rynku kawy będą zatem cieszyły wszystkich konsumentów.